Wandelcoaching

Datum: 27 oktober 2020 | Nieuws, Oriëntatie

Vitaal op (loopbaan)pad

Fysiek en mentaal in beweging blijven is zeker in deze periode belangrijk. Stil zitten is geen optie als het om vitaliteit en ontwikkeling gaat, bewegen gaat niet vanzelf en nadenken is terugkijken en vooruitkijken. Als je deze punten met elkaar combineert heb je een mooi startpunt om de slag te gaan met een gezonde toekomst. Hoe, door ‘gewoon’ te gaan wandelen met één van de wandelcoaches van CapTalent.

Voor wie?

Om beweging te brengen in je ontwikkeling is er grote diversiteit van aanleidingen bijvoorbeeld als je even niet meer weet waar je echt blij van wordt, de balans in je werk en privéleven zoek is, je alleen maar bezig bent om alle ballen in de lucht te houden en geen tijd voor jezelf hebt, je twijfelt of de baan die je hebt nog wel bij je past, je een opleiding zou willen kiezen, maar hebt geen idee welke of iedere voor jou belangrijke aanleiding. Eén of meerdere zou dan ook kunnen zijn om bijvoorbeeld meer tot rust te komen, meer in balans te zijn en steviger te staan, meer werkplezier te ervaren, te ontdekken wie je echt bent, te (her)ontdekken waar je echt blij van wordt of gewoon in beweging te willen komen in de frisse lucht.

Waarom wandelcoaching?

Naar buiten gaan en wandelen in de omgeving is een krachtige methode: je komt makkelijker tot de kern van een zaak als je beweegt en elkaar niet de hele tijd aankijkt. Wandelen geeft ook letterlijk ‘lucht’ in een gesprek. In het woord omgeving zit de essentie van wandelcoaching. Alles om je heen is bruikbaar en geeft voortdurend inzicht en inspiratie. Deze omgeving is feitelijk de natuur, want alles is natuur, ook de bewoonde wereld. De omgeving is een spiegel van het innerlijk dus alles om je heen draagt bij aan het proces van coaching: mensen, dieren, planten, bomen, bloemen, paden, straten, huizen, winkels, paleizen, auto’s, teksten op borden of vrachtwagens enz. De omgeving laat zich tijdens wandel sessies vanzelf op een symbolische manier kenbaar maken. Tijdens wandelcoaching wordt de symboliek van de omgeving voortdurend bij het coachingsproces betrokken.

Zonder daar nu al te wetenschappelijk over te doen verlaagt bewegen in de buitenlucht het niveau van het stresshormoon cortisol en verhoogt juist het niveau van serotonine en endorfine, hormonen die je goed doen voelen. Door lopen en praten tegelijk, activeer je zowel je linker- als je rechterhersenhelft. Rechts zit onder andere je motoriek, beeldend vermogen en denken in gehelen, terwijl je linkerhersenen het taalcentrum, analytisch denkvermogen en denken in details bevatten. Tijdens het wandelen kun je dus zowel fantaseren en dromen over je vraagstuk (rechts) als bepalen hoe je iets stap voor stap gaat aanpakken (links).

Ook in beweging komen?

Neem contact op met CapTalent om samen je vraag, het gewenste resultaat en de werkwijze af te stemmen. Misschien heb jij aan een enkel gesprek al voldoende. Anderen hebben baat bij 3 of 4 gesprekken (1 tot 1,5 uur) verdeeld over een aantal weken, de coaching van CapTalent is altijd maatwerk. Afhankelijk van je coachvraag kun je naast de gesprekken ook opdrachten, oefeningen en materialen krijgen die je helpen om je doel te bereiken.